Goede doelen

Rotary Maastricht is zeer actief in Community Service. Wij zetten ons - met middelen en acties - in voor mensen die de touwtjes niet of nauwelijks aan mekaar kunnen knopen (armoede), eenzame mensen, talentontwikkeling in muziek (Maastricht Music Award) en voor Water for life!

Schoon drinkwater voor schoolkinderen in Tanzania

Het 80-koppige Rotary Orkest Duitsland liet 10 juni 2023 in de Theresiakerk prachtige werken horen uit wereldberoemde opera’s. Bijna 170 bezoekers genoten met volle teugen. De kaartverkoop en donaties leverden €5.000 op voor het goede doel: schoon drinkwater en hygiëne voor schoolkinderen in Tanzania. Prachtig wat een samenwerking tussen Rotary Maastricht en Rotary Aken Land kan opleveren!

Rotary orkest 10 juni.png

Zaterdag 22 april Maastricht Music Award

Afkomstig uit alle windstreken van de wereld, laten jonge musici zicht van hun beste kanten zien. Een geweldige jury oordeelt. Een bedrag van €5.000 gaat naar het beste talent. De avond is uniek en compleet verzorgd. Elk jaar opnieuw weer een fijne verrassende avond.

music award.jpeg

UIt de armoede en weer perspectief

Tijdens een werkbezoek van burgemeester Penn-te Strake aan onze club in 2018 vroegen wij haar wat wij als Rotary Club Maastricht (Centrum) voor de stad Maastricht zouden kunnen betekenen. Zij antwoordde resoluut: “verminderen van armoede”. Die handschoen hebben wij opgepakt en op 1 februari 2023 heeft zij het rapport met het verslag van onze activiteiten in ontvangst genomen, samen met wethouder Mey. Download hier het rapport met onze aanpak en resultaten.

Kasper en Pijsel bij burgemeester.jpg

Verwenpakketjes voor De Gouwe Maastricht

Stichting De Gouwe helpt mensen uit Maastricht en het Heuvelland die het sociaal-economisch moeilijk hebben met het beschikbaar stellen van levensmiddelen. De 50 Rotarians van onze club verzorgden meer dan 100 verwenpakketjes (verzorgings- en reinigingsproducten). Een extraatje waar behoefte aan is in deze zware tijden. Ed Kemmerling, directeur van De Gouwe zorgt dat ze goed terecht komen. Hij zei over onze actie: 'Ongelooflijk! Wat een mooie pakketten en producten. Soms is er toch nog geluk!'

De Gouwe.jpg

AED-wens van Stichting vervuld

Stichting Wereldwijd ontwikkelde zich van een werkplaats voor werkloze jongeren tot een opleidingscentrum voor asielzoekers en mensen van buitenlandse afkomst met een verblijfstatus. Een belangrijke plek waar veel mensen in de werkplaats veel leren, maar ook veilig moeten kunnen werken. Rotary Maastricht doneerde de AED inclusief onderhoud en training) die ze zo hard nodig hebben.

Overdracht AED.jpg

Koken bij de Ronald McDonald Kindervallei

Rotary Maastricht steunt de Ronald McDonald Kindervallei in Valkenburg. De Kindervallei biedt gezinnen van een kind met een beperking verschillende mogelijkheden om te verblijven: ze kunnen er logeren tijdens de behandelperiode, of overdag even ontspannen in de Ronald McDonald Huiskamer.

rkindervallei.jpg

Golfen voor een goed doel

Rotary Maastricht neemt jaarlijks deel aan het interservice golftoernooi, waarbij alle serviceclubs uit de regio zijn uitgenodigd om geld bij elkaar te spelen voor diverse goede doelen.

golf GettyImages-692758219.jpg

Meebouwen aan een ziekenhuis in Kenia

Enkele leden van Rotary Maastricht deden met geld in de rugzak, de inkopen om de GGZ-afdeling van het Moy Teaching Referral Hospital in Eldoret (tweede stad van Kenia, gelegen in het Westen), verder uit te bouwen tot een volwaardige en humane plek om mensen met psychische klachten en problemen te helpen te herstellen.

kenia GettyImages-73166441.jpg

Uit armoede en weer perspectief

Rotary Maastricht zette zich verschillende jaren in voor de stichting ALS. ALS is een zeer ernstige spierziekte. Op de landelijke fiets- en wandeldag, die ook in Maastricht wordt georganiseerd, zetten de leden van club zich in door mee te doen en te helpen bij de organisatie.

fiets GettyImages-485720005.jpg
Interesse om lid te worden?

Nieuwe leden worden in principe aangedragen door leden, maar je kunt ook zelf laten weten dat je wel lid zou willen worden.